Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Cukor és egészség

2008.03.02
 

Az édes íz érzékelése az ember számára egyfajta örömforrás, amely gyakran jutalomként is szolgál. Nem csoda, hogy nagy mennyiségben adnak édes ízű anyagokat élelmiszerekhez, italokhoz. A közvélemény gyakran a cukrokat teszi felelőssé bizonyos betegségek kialakulásáért és kifejlődéséért. Azonban sok hamis ismeret jut el a szakemberekhez és fogyasztókhoz

egyaránt. Ebben a részben a cukrok és az egészség témakörére vonatkozó jelenlegi tudományos ismereteket foglaljuk össze kérdés-felelet formájában.

Mit értünk cukrokon?
Az élelmiszerekben megtalálható mono- és diszacharidokat nevezzük összefoglalóan „cukroknak”. A táplálkozás során leginkább használt cukrok: a szacharóz (répacukor), a glukóz (szőlőcukor), a fruktóz (gyümölcscukor) és a laktóz (tejcukor).

Mi a cukrok szerepe a szervezetünk működésében?
A cukrok a szervezet számára energiát szolgáltatnak, különféle idegélettani funkciókat befolyásolnak, az agy tápanyagául szolgálnak, valamint örömforrást jelentenek.

Miért olyan kedvelt az édes íz?
Az édes íz érzékelése valószínűleg velünk született képesség. Ugyanakkor az érzékelés mértékében az egyének között különbségek figyelhetők meg. Az édes élelmiszerek iránti igényünk hedonikus, érzelmi és kulturális tényezőkkel is kapcsolatos. A cukrok iránti ragaszkodást még inkább fokozhatja az olyan neveltetés, ami az édességekkel jutalmaz.

Miért van szükségünk a cukrokra?
A tápanyagok közül a szénhidrátok azok, amelyek rövidtávon is meghatározzák teljesítőképességünket, fizikai állapotunkat és hangulatunkat. A szénhidrátok az izmokban és a májban raktározódnak glikogén formájában, így meghatározó szerepük van a megfelelő energia-egyensúly megteremtésében, melyet az energiafelvétel és a fizikai tevékenység aránya határoz meg. A glikogén vagy a glukóz hiánya jelentős zavart okoz az izomműködésben, az agyi funkciókban és a vegetatív idegrendszer működésében. Ha a szervezetben ezekből nincs jelen elegendő mennyiség, az az állóképesség és a fizikai teljesítmény jelentős mértékű csökkenését eredményezi.

Hasznosulnak a cukrok a fizikai tevékenység során?
Testedzés közben, különösen állóképességet igénylő tevékenységek során, jelentősen növelhető a teljesítmény, ha a megfelelő időben megfelelő mennyiségű szénhidrát áll a szervezet rendelkezésére. Hosszantartó fizikai erőkifejtésnél (pl. a hosszútáv-, vagy a maratoni futóknál) a cukrok ismételt bevitele javítja a kitartást és csökkenti a fáradtságérzetet. Ezért a glukózban gazdag táplálkozást gyakran javasolják intenzív sportolás esetén.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.